tisdag 12 februari 2013

Uppgift 5 sid 52.


Vi har ju sett hur astronauterna som färdas i ett rymdskepp runt jorden, kan sväva fritt i rymdskeppet. Är de viktlösa? Är de tyngdlösa? Hur kommer det sig att de kan sväva fritt?

Ok, ja man får alltså tänka sig rymdskeppet, och att det är i omlopp runt jorden, vad är det egentligen som händer? De är ju inte så långt ut i rymden så gravitationen mot jordens mitt borde vara tämligen oförändrad (med lite marginaler förstås). Så varför åker de inte genast tillbaka in mot jorden kan man fråga sig?

Det som egentligen händer är att de hela tiden befinner sig i ett fall, men hastigheten är så hög så man hamnar i omlopp istället för att direkt åka in mot mitten. Enligt allmänna relativitetsteorin följer kroppar 'raka sträckor' men i ett krökt rum. Att man inte direkt märker att man faller beror på att man befinner sig i en farkost som har samma fart. Egentligen kan man heller inte märka skillnad på om man hela tiden faller, eller om det är extremt lite gravitation som verkar på en.

Det enda sättet att det kan vara minimal gravitation, är att man inte är nära någon annan kropp som kan utöva gravitationen på en själv, eller snarare att det inte är två massor som dras mot varandra. Vilket vi vet inte är fallet här.

Detta är mina slutsatser, dock såklart öppet för diskussion:): Vad gäller deras viktlöshet så kommer deras massa alltid vara densamma vart de än är, dock kommer en våg i nämnda läge att visa noll, ungefär som när man åker i en hiss som är i fritt fall. Vad gäller tyngdlösheten så kan de själva inte avgöra huruvida de är tyngdlösa eller ej pga. att de befinner sig i acceleration mot jorden. Vi som tittar på vet ju hur gravitationen påverkar dem och kan således räkna ut att de inte är tyngdlösa.

Jag bifogar en länk till Khan Academy, han förklarar mycket bättre än vad jag gör. Håll till godo.
http://www.khanacademy.org/science/physics/newton-gravitation/gravity-newtonian/v/gravity-for-astronauts-in-orbit

Viktoria Turesson

1 kommentar:

  1. Vore kul att prova hissen. Kanske lite för farligt för mig. Jag får nog nöja mig med att åka ut i rymden. Kollar på klippet från Khan så länge!

    SvaraRadera